Je čas udělat Facebooku pá pá

image Nejprve je nutné říci, proč jsem si vlastně Facebook účet zakládal. Je to jednoduché – znalost trendů internetu patří k mé práci. Pro efektivní návrh internetových řešení a vymýšlení je nutné vědět jak vypadají a jaké  možnosti poskytují aplikace, které hýbou světem. S Facebookem jsem si tedy asi půl roku hrál. Stejně jako jiní moji kolegové. Dost na to abychom dokázali udělat pár dobrých aplikací, oťukali si virální i PPC reklamu a každý sám za sebe se rozhodl jak se mu tento megahit líbí. Přiznám se, že mně moc ne. A tak jsem poslední měsíc realizoval malý experiment – podrobně jsem sledoval a zaznamenával moji aktivitu na Facebooku. Sledoval jsem kolikrát se přihlásím (přes počítač i na mobilu), jak dlouho strávím prohlížením a další aktivitou a zda mi ta návštěva k něčemu byla.
Výsledky jsou tristní a dovolím si je pro výstrahu prezentovat.
Nejprve se podívejme na celkový čas strávený na Facebooku. A to jakýmkoliv jakýmkoliv způsobem – přes web, mobilem nebo pomocí aplikace TweetDeck.

Počet návštěv FB* 159
Průměr návštěv denně 5,3
Průměr na návštěvu 2min 45sec
Průměrný čas denně 14min 35sec
Celkový čas na FB za měsíc 7hod 17min 15sec

To je pěkné že? 7 a čtvrt hodiny času. A to nejsem žádný extrém – podíváme-li se na alexa.com nebo compete.com zjistím, že mých 15minut denně je opravdu mizerný a podprůměrný výsledek. Průměrný uživatel stráví na Facebooku dvojnásobek – tedy 15hodin času měsíčně. Jeden celý produktivní den.

image

Fajn, takže jsme zjistili, že Facebook je žrout času, což ještě nemusí být nic špatného. Sportem strávím času mnohem víc a nijak toho nelituji. Pojďme se tedy podívat co jsem za těch 7hodin získal. V mém minitestu jsem na to měl poměrně jednoduchou metodu. Každou jednotlivou návštěvu jsem ohodnotil na stupnici 1-5 dle přínosnosti. Výsledek je v následující tabulce:

Hodnocení Hodnocení Počet návštěv Podíl
1 Získal jsem nějakou informaci, která byla zásadní, užitečná apod. Nebo jsem se výborně jsem se pobavil.
0
0%
2 Dozvěděl jsem se něco nového, co mne zaujalo, nebo trochu pobavilo.
7
4%
3 Něco mne trochu zaujalo.
9
6%
4 Víceméně ztráta času
42
26%
5 Totální ztráta času. Jen prohlídnutí nesmyslných statusů
101
64%
Pro větší názornost ještě vizualizace téhož. Rovných 90% hodnoceno jako ztráta času.
image

Shrnuto podtrženo – měsíc intenzivního sledování na téma “K čemu mi je Facebook” přinesl následující odpovědi:
  • Ztráty: 7hodin času
  • Přínosy: nic
I méně zkušený analytik by na základě těchto dat dospěl k názoru, že to opravdu nestojí za to. Když k tomu přidáme skutečnost, že každého přihlášeného uživatele budou sledovat všudypřítomné iframy obsahující “To se mi líbí”, tak je rozhodnutí nebýt přítomen víceméně jasné. A to nehovořím o rizicích spojených s mizernou bezpečností celého systému.

Je jistě možné, že existují jedinci, pro jejichž způsob fungování je facebook přínosem. Je to možné, nicméně jsem přesvědčen, že drtivá většina utrácí čas jen proto, že je to “in”. Smutné, leč běžné.

Samozřejmě z čistě profesního hlediska zůstanu s v obraze – ponechám si nějakou testovací identitu abych věděl co se v této oblasti děje. Stejně tak je zajisté budu dále věnovat hledání využití Facebooku pro naše klienty. O tom není sporu – Facebook je vynikající marketingový nástroj a jako takový jej i budu využívat. Jen prostě nevidím důvod proč si nechat sám vymývat mozek.

Komentáře

  1. Takto bys mohl hodnotit i chození do hospody, pravděpodobně se stejným výsledkem. Přesto tam spousta lidí ráda chodí, včetně mě. Em.

    OdpovědětVymazat
  2. Em: jistě, že bych to takto hodnotit mohl. A troufám si tvrdit, že by hospoda dopadla podstatně lépe ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. To zní sice velice sofistikovaně, ale je to IMHO zavádějící. Jak myslím napsal Daniel Dočekal, Facebook je takvý jací jsou tví přátele. Prostě jaký si to uděláš, takový to máš, pokud nesleduješ (Fan, Like) zajímavé zdroje a tvé přátelé nepíšou nic zajímavého tak to není chyba Facebooku (imho), ale to, že tvá sociální síť není vhodně nastavena. U mě například první dvě položky tvého seznamu jsou mnohonásobně větší.
    Myslím, si, že chyba je proto, že k tomu přistupuješ jako k nástoji a ne jako k sociální síti.
    I méně zkušené analytik by poznal, že údaje vkládané do tvé analýzy nejsou a nemohou být relevantní a proto neukazují relevantní výsledky.

    Celý ten článek mi přijde ve stylu pořekadla "Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde."

    A nebo je možné, že jsem příliš zaujatý já, protže mě Facebook baví a pomáhá mi. Jak profesně, tak soukromě.

    OdpovědětVymazat
  4. Cody: Jak jsem psal:

    "Je jistě možné, že existují jedinci, pro jejichž způsob fungování je facebook přínosem."

    Nezobecňuji můj postoj na celou populaci. Chraň bůh. Jsem si plně vědom, že kdyby se všichni chovali jako já, pravděpodobně přidu o práci a dobré živobytí.

    OdpovědětVymazat
  5. Jeden dovod kvoli ktoremu na FB stale som je ten, ze sa na nom daju pozriet nedavne aktivity/fotky/nazory priatelov, s ktorymi nie som v aktivnom kontakte, no napriek tomu ma zaujima co robia. HRom

    OdpovědětVymazat
  6. Pokiaľ máš priateľov, stratíš s nimi fyzický kontakt a cez FB sa naďalej stýkate, tak OK. No sú jedinci, sediaci za počítačom v práci i doma, nemajúc živých priateľov si ich "hľadajú" na FB a tvária sa ako "v kolektíve obľúbený"....

    Uznávam FB len ako marketingový nástroj vymývania peňaženiek.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat