Proč se narodila Etnetera Activate

43485_82668_Logo_ETN_Activate_special_BLUE_RGB_226_80[1]K 27.2.2014 se do rodiny firem se značkou Etnetera narodila nová firma s názvem Etnetera Activate. Firma, kterou nyní vedu a ve které pracuji. Založení firmy je zajímavé samo o sobě. Založení firmy ve svobodném prostředí Etnetery je zajímavé dvojnásob. Zkusím zaznamenat alespoň některé postřehy, které toto provázely.

Trocha historie. Mojí i té firemní.

Nejprve trochu historie. Do Etnetery jsem nastoupil v roce 1999 jako C++ programátor. Firma tehdy byla stará dva roky a měla asi pět lidí. Panoval v ní chaos a neuvěřitelně inovativní a nadšená nálada. Klientům jsme pomáhali vstupovat na internet. Z nuly k prvním stránkám. Učili jsme se jak to dělat pořádně, padali na hubu a znovu vstávali.

Jeden silný zážitek za všechny. S Vaškem Bittnerem, zakladatelem firmy, jsme byli na jednání v Eurotelu. Tak kolem roku 2000 či 2001 Tam se nás zeptali, zda umíme WAP stránky. Podívali jsme se na sebe a řekli “No jasně.” Dali nám jednu z prvních Nokia 7110 v republice a zakázku na mobilní portál. Přišli jsme s tím zázrakem moderní techniky do kanceláří v bývalých kasárnách a celou noc jsme experimentovali s WAPem. To byla tehdejší představa operátorů jak bude vypadat mobilní internet. A na začátku to fungovalo opravdu špatně. Ale někdy k ránu jsme se naprosto nadšeně dívali na to, jak na tom telefonu svítí WAP stránka s Hello Word. Tedy trochu složitějším Hello Word, ale to je jedno.

Dost prehistorie. Mladší ročníky si laskavě najdou co byl Eurotel, Nokia 7110 a WAP.

Tohle asi zažil každý ve startupu. Kouzelné na Etneteře je, že i když postupně narostla na cca. 150 lidí, dokázala si udržet podobnou kulturu. Touhu dělat věci první a pořádně, hravost a neformálnost.

Já sám jsem prošel velmi dlouhým vývojem. Od programátora, přes kombinaci programátora a projekťáka, zkoušel jsem šéfovat týmům, obchodovat, konzultovat, analyzovat data. Nikdy jsem se nenudil a vždy jsem dělal to co jsem považovat za součást top trendů na internetu. Naučil jsem se za ten čas trochu JAVu, Python, Javascript, Mongo, Rko, AppScript, obchodování, finanční řízení, web analytiku, strojové učení, datamining, hodně o HTML a obecně fungování ekosystému postaveného na http protokolu, prezentačních dovednostech, řízení lidí a tak dále a tak dále. Ten list by byl hodně dlouhý. Je to mix soft a hard skills, který ze mně udělal velmi slušného univerzála s obchodním přesahem. Jinými slovy konzultanta.

To nejpodstatnější, co jsem v Etneteře našel, jsou ale lidé a vztahy s nimi. Lidé se kterými jsem vypil hektolitry alkoholu a pozvracel nejednu restauraci. Se kterými jsme dotahovali projekty a měli radost z úspěchu. A hlavně s lidmi, kteří nebyli zmrdi. Za celou tu dobu se nedostal na nějakou významnější pozici ve firmě člověk, kterého bych označil jako zmrda. Mockrát se takový člověk objevil, ale čistící schopnost firmy je obrovská, a ten člověk prostě nevydržel. Nemá se kam schovat.

Postupně jsem získal důvěru majitelů a stal jsem se minoritním akcionářem společnosti. Se symbolickými procenty, které dlouho finančně prakticky nic neznamenaly. Nikdy jsem ale nepracoval pro peníze, jsou pro mně vedlejším produktem života. Podobně jako třeba výkaly. Jsou užitečné a nezbytné. Mohou vypadat různě – často nevábně. Ale pracovat pro peníze mi přijde stejně nesmyslné jako jíst pro to, abych mohl kálet. Na podílu ve firmě proto měla největší hodnotu důvěra takto vyslovená. Podíl na tvoření celé firmy a jejího prostředí. Dostal jsem se do úžasné skupiny šesti lidí tažené či tlačené Martinem Černohorským. Každý s jinými názory, každý s jinými postoji. Dohromady spojeni sdílenými hodnotami a respektem. Tato skupina dokázala firmu rozumně a lidsky vést, takže 15 let bez vnějšího kapitálu dokázala růst, profitovat a být dobrým místem k práci. To není málo. Skoro bych řekl, že kromě mé rodiny je tato skupina to nejdůležitější co se mi v životě stalo.

Etnetera byla pro mně tedy téměř dokonalým zaměstnáním. Příjmy převyšující mé potřeby, skvělá parta a vysoká míra svobody. Co více si přát?

Proč tedy zakládat novou firmu?

Postupně se, ale mé přesvědčení “proč věci dělám” začalo odchylovat od většinového názoru lidí v Etneteře. Zatímco kolegové pociťovali uspokojení při vytvoření skvěle udržovatelného kódy a bezchybně postavené architektury JAVA aplikace. Daleko více mne zajímalo jak se lidé na tom webu chovají a jak jejich chování více usměrnit k cílům klienta. Nabaloval jsem tak na sebe další podobně smýšlející a postupně vznikl tým, který dělal web analytiku, PPC, kampaně, UX atd.

To byl rok 2009. Bylo to super, ale drhlo to. Základ je, když k přijdete ke kolegovi, který  potu tváře spustil před pěti dny nové eshop a řeknete:

“Člověče, tak jsme se dívali do Google analytics a pak jsme pro jistotu udělali uživatelský test. A tady je seznam věcí, které předěláme.”

Co si o vás pomyslí? Nic pěkného a právem. Naprogramoval to kvalitně, dle zadání, které se často od klienta měnilo na poslední chvíli. Makal o víkendech aby dokončil složité integrace. A teď mu ten pocit “hotovo” někdo rozdupe.

Stejně tak v mnoha dalších případech. Úspěšná virální kampaň je pro vás radost. Pro kolegy, kteří se starají o výkon naopak noční můra. A nevysvětlíte, že vás opravdu ani ve snu nenapadlo, že na tu věc tak to pozitivně zareaguje tolik lidí a jen těžko lze odhadnout, kdy v takovýchto případech nastává ten zlom.

Se vzájemným respektem lze tyto třecí plochy ohladit a fungovat. Což jsme posledních pět let nějak dělali. Někdy lépe, někdy hůře. Nejprve jako malé oddělení  a posléze jako dosti autonomní divize. Postupně jsme vyrostli a stali se předním implementátorem Omniture, naučili se nabízet kvalitní contentové strategie, PPC, pokročilý emailing a přinesli jsme na český trh téma personalizace. A čím dál více jsme cítili, že nás s firmou vyvíjecí a provozující weby spojuje méně a méně.

Ono totiž to “proč” vnímají i klienti. Vědí, že Etnetera ráda dělá weby. A tak nás automaticky považovali za jakýsi presale, který pomocí dat chce prokázat, že si potřebují objednat více programátorských mandays. Pokud spolupráce začala, zjistili, že tento názor není pravdivý. Ale stálo to hodně práce a energie. A jisté podezření vždy zůstalo. A naopak jsme vytvářeli očekávání, která mohla výt v rozporu s tím, co chtěla dělat původní Etnetera.

Nechápejte mne špatně – to co Etnetera umí je unikátní. Poctivý a kvalitní vývoj webových aplikací s velmi vysokou úrovní kontroly kvality není na českém trhu běžný. Mnoho firem umí dělat super weby, ale složitější aplikace nabastlí tak, že se pouze vytvoří technologický dluh. A mnoho velmi kvalitních firem umí vyvíjet a dělat systémovou integraci, ale zcela jim chybí UX pohled. A to nemluvím o provozu. I na mučidlech budu tvrdit, že pokud chcete postavit kvalitní infrastrukturu pro online projekt, nenajdete lepší tým než je ve sklepě té budovy na Letné.

Ale já měl kolem sebe sadu lidí, kteří stejně jako já v tomto nemají svoje srdce. Nezajímají je jednotlivé technologické komponenty webů. Zajímá je digitální business jako celek. Zajímají je data, které zákazníci zanechávají a baví je vymýšlení změn.

Ok. Co to tedy vlastně Activate je?

Activate je firma, které je stále Etneterou. Sdílí stejné lidské hodnoty. Humor, svobodu a zmrd free přístup.

A současně je firmou, která věří v sílu dat a poznatků v online podnikání. Chceme být klientům ucelenými průvodci v jejich rozhodování co vlastně dělat. Jaké jsou možnosti, jaká jsou dostupná data. Jaké jsou možné akce a jak poznáme, které akce fungují a které nikoliv.

Spojujeme kreativu s technickou znalostí a matematikou. Když děláme emailing nelekneme se ani API onoho nástroje, ani nutnosti vytvořit model pro segmentaci databáze ani kreativní tvorby konkrétního newslettru.

To je naše poslání – uvolňovat sílu skrytou v datech, které klienti mají, či mohou mít. Navrhovat weby a digitální komunikaci na pevných základech.

Abych uvolnil tento potenciál, přesvědčil jsem majitele, aby vytvořili samostatnou firmu, která se soustředí pouze na toto. Spolupracující se sesterskou Etneterou, ale stojící na vlastních nohách.

Uvidíme jak se to bude dařit. Držte nám palce.

Komentáře

Okomentovat