23. října 2010

Kde (ne)koupit levně Kindle. Aneb analýza jednoho komentáře.

Koho zajímá téma Kindle 3, tak si nemohl nevšimnout jednoho šťastného kupujícího, který se o radost z nákupu nové čtečky podělil prakticky všude po internetu. Ve všech případech se jednalo o shodný text v komentářích. Cituji:
“Tak jsme trochu hledal na netu kde tuhle ctecku nejlevnejc sehnat a nakonec jsem si ji objednal na http://www.azmobil.cz. Ta cena byla nejak moc nizka, ale dneska ctecka dorazila a je to bomba, maji tam nejakou predvanocni akci... takze zase budu konecne cist knizky a dokonce v tom skvele jdou i komiksy. specialne cernobila manga. zase budou jednou vanoce u kamen a s knihou:D”
Co si budeme povídat – člověk nemusí být Sherlock Holmes aby mu tento komentář nepřišel tak trochu zvláštní. Obzvláště když čtečku na amazon.com včetně dopravy koupíte pod  2900,- Kč a onen velmi podivný obchodný www.azmobil.cz to samé nabízí za 3400,- Kč. Takže milý Watsone – co kdybychom se na to trochu podívali. Ono je to totiž zajímavé i z pohledu propagace na internetu a kultury prodejů na eshopech.

Pohled první: Jak se nedělá propagace na internetu

Komentář je klasickou ukázkou komentářového spamu. Tedy snahy propagovat svůj produkt zadarmo na stránkách provozovaných jinými lidmi. Ano, je to běžně používaná technika, ale v tomto případě je použita zcela špatně. Proč?
  • Komentář zjevně lže. Autor není pravděpodobně zákazník je to provozovatel eshopu nebo je s ním ve spojení.  Z pohledu Vás jakožto zákazníka tedy eshop zahajuje komunikace otevřenou lží a pokusem vás napálit. Jistě lze namítnout, že toto je každá reklama, ale není to zcela identické. Pokud reklama přiznává, že je reklama, tak zle akceptovat jistou míru nadsázky. Kdyby komentář obsahoval text: “kdo to nechce kupovat na Amazonu, tak jsem jich pár přivezl a můžete si je koupit zde: …..”, tak je to korektnější.
  • Reakce na kritiku je nepřiměřená. Viz. diskuse na http://www.misantrop.info/amazon-kindle-3-prvni-zkusenosti-par-tipu#comment-88730211 – Artur Dent celkem rozumně reaguje a autor komentáře reaguje popuzeně. Používá pseudorgumenty, je pohoršen kritikou. To je běžná chyba mnoha kampaní v sociálních médiích – pokud začnete komunikovat, pak počítejte s reakcemi a to včetně negativních. Na Adentovu poznámku šlo reagovat pozitivně. Ukřivděným křičením autor pověst eshopu AZ Mobil dále zhoršuje.
  • Komentář je typizovaný, autor se ani nesnaží maskovat. Když už chcete dělat komentářový spam tak si proboha alespoň dejte tu práci a udělejte jej dobře. Měňte textaci. Neplácejte stejný test všude. Přidejte něco co je relevantní ke každé diskusi. Kdybych toto chtěl dělat, tak například vyfabuluji že jsem chtěl koupit pět Kindlů, pak jsem měl problémy na celnici a tak jsem to po dlouhém boji koupil u AZ mobile. Ale takto? Uživatel a IP asociující provozovatele AZ mobile, typizovaný text bez jakékoliv modifikace. Navíc i ten odkaz není z pohledu SEO nic moc. Prostě amatérismus a urážka čtenáře. To si autor opravdu myslel, že jsou lidé tak pitomí?
  • Aby spam v komentářích fungoval, musíte prostě tím komentářem dát přidanou hodnotu. Prakticky si kupujete prostor za to, že komentář je hodnotný. Pak provozovatel snese ten link zpátky a komunita vás nevypíská. A to se přesně zde nestalo.

Pohled druhý: Jak se pozná (ne)důvěryhodný eshop

Eshopy se zabývám mnoho let. Některé jsem pomáhal vybudovat, na jiných nakupuji, ještě jiným jsem pomáhal s procesní analýzou či propagací. Na českém internetu můžete najít přes 10tisíc nejrůznějších eshopů a to nepočítám prodejce fungující přes servery typu Aukro.cz, Mimibazar.cz nebo třeba Annonci. Jak v té záplavě poznat kdo je důvěryhodný. A co to vlastně znamená důvěryhodný. Při nákupu spotřební elektroniky to znamená zejména pravdivé informování o nabídce a ochotu řešit nestandardní situace. Tedy garanci, že:
  • ..dostanete co jste chtěli za stejnou cenu a ve stejných dodacích lhůtách jako bylo inzerováno
  • ..v případě rozhodnutí toto vrátit v zákoné lhůtě toto proběhne bez problémů
  • ..v případě poruchy zafunguje reklamace
  • ..informace, které o vás prodejce získal použije jen k tomu co jste mu povolili.
Jak to poznat? Pojďme si to ukázat na příkladu. Někoho vybereme a bude to …… a už vím: server www.azmobil.cz. Dočetl jsem se, že tam mají skvělou čtečku za super cenu, tak pojďme na to.
Krok 1: Mrkneme na obchodní podmínky.
Eshop uvádí obchodní podmínky viditelně, což je plus. Najdete je snadno na http://www.azmobil.cz/content/3-obchodni_podminky. Co kontrolujeme?
Krok 1 - A) S kým vlastně uzavíráme smlouvu?
V obchodních podmínkách by měla být uvedena společnost se kterou uzavíráme kupní smlouvu. Ale to je u AZ Mobil trošku problém. Proč?  Provozovatelem je AZ Mobil, Přístavní  39, Praha 7. Pěkné, ale co třeba IČO? No dobrá asi zapomněli, podíváme se na www.justice.cz. Ale ouha! “AZ Mobil” tam nějak neznají. Tak to je divné. A v obchodních podmínkách nahoře čteme že nákup lze dělat na webu www.obchod-thule.cz .
image

V sekci právní doložka pak naopak čtu, že něco o serveru machin.cz:
image

Tak to je přátelé velmi podivné. Neexistující firma, různé adresy. S kým tedy vlastně obchoduji?
Krok 1 - B) Nabízí eshop zákonné garance?
Pokud neuteču už po prvním kroku, tak přichází druhý. Druhým krokem je zda eshop nabízí zákonné garance. Tedy zejména zda jasně deklaruje možnost vrátit zboží do 14dnů a má jasný reklamační řád. Zde je všechno v pořádku, eshop toto popisuje. Bohužel to slibuje neexistující právní subjekt.
Krok 2: Zjistíme si reference
Zeptáme se známých, nebo napíšeme jméno obchodu do vyhledávače. Zkusíme tedy http://obchody.heureka.cz/azmobil-cz/recenze/ a výsledek je více než výmluvný:
image
Ano je to jeden jeden anonym, ale i tak:
  • Eshop nijak nekomunikuje a ani rozumně neprezentuje výrobky
  • Nereguje na kritiku
  • Skoro nikdo tam nenakupuje
Mimochodem lze poměrně snadno dohledat, že se jedná o klon www.azoutlet.cz, který vlastní pan Pejcha. Pojďme si rychle proklepnout tento eshop. Provozovatel tam tentokrát je i s IČO. Pohledem do restříku http://wwwinfo.mfcr.cz/ares/ zjistíme, že se nejedná o právnickou osobu ale o fyzickou osobu. Rozdíl je opět v garancích. Právnická osoba nemůže teoreticky jen tak zmizet, mé nějaký základní kapitál atd. Tohle je one man show, bez zápisu v obchodním rejstříku. Tedy analogie trhovce prodávajícího vajíčka na odpočívadle u dálnice. Nic proti, i tak lze prodávat. Ale koupit si tam Kindle?

 

Pohled třetí: Kde tedy koupit Amazon Kindle

Dle mých informací a to včetně informací lehce zákulisních nedodává Amazon napřímo žádnému českému obchodu. Je to velmi logické – Amazon nechce prodávat Kindle do jakési země veliké jako půlka New Yorku, s malou kupní silou a kde mluví jakýmsi obskurním jazykem. Tito lidé totiž jen velmi těžko budou nakupovat knihy ve velkém. České knihy na Amazonu nejsou, navíc pro ně nefunguje Dictionary ani Text-to-speech. A Kindle je mimo jiné právě nákupním zařízením. Takže sice uživateli z této zemičky Kindle dodá, ale že by sem řešil velkoobchod – proč?
Pochopitelně zájem o Kindle je veliký a tak rada obchodů Kindle prodává: http://ctecky-elektronickych-knih.heureka.cz/amazon-kindle-3/. Jak to dělají? S největší pravděpodobností prostě na Amazonu nakoupí za běžnou cenu, přivezou, zaplatí CLO a prodají s marží. Tedy cena je logicky vyšší než u Amazonu a jedná se o takzvaný šedý dovoz. Což není apriori nic špatného – popis výhod a nevýhod najdete třeba zde: http://info.heureka.cz/sedy-dovoz/. Ale právě u šedého dovozu si musíte dát sakra pozor na prodejce, protože celá reklamace stojí a padá na něm. Věřím, že solidní eshopy, prodávající Kindle si nakoupí pár do zásoby na řešení reklamací po roce (což se promítne v ceně) a korektně informují  o tom, že se jedná o přístroj s US adaptérem atd. Co musí být jasné – přístroj není v tomto případě upraven pro český trh. Adaptér, lokalizace, apod. budou shodné jako z Amazonu. Vyšší bude pouze cena. A to podstatně. Všichni solidní prodávají o 1000kč dráž než AZ Mobil. Proč asi? Protože je to něco stojí, kalkulují s náklady na reklamace atd. Nemohou v případě problémů prostě přestat existovat.
Výhodou v tomto případě může být snad jen, že nemusím platit kartou, že nakoupím v Čechách, že neřeším cla atd. Tedy celkově jsou ty výhody velmi sporné a celkem by mne zajímalo kolik toho prodají.

 

Shrnutí

AZ mobil ukazuje jak se nedělá propagace na internetu a je též krásnou ukázkou nedůvěryhodně vypadajícího eshopu v českých podmínkách. Velmi děkuji za komentář v článku o Kindle, který mi poskytl inspiraci. Pro ostatní je toto snad poučením: když šedý dovoz, tak u solidního prodejce. Když Kindle, tak zatím na Amazon.com. Je možné, že se mýlím, ale bohužel. Dobrý marketing pomáhá, špatná komunikace zase škodí – s tím se nedá nic dělat.

8 komentářů:

  1. Dobrý den,
    mnohokrát děkuji za užitečné informace. Čtečku jsem si u výše problémového e-shopu objednal, naštěstí včas jsem si Váš komentář přečetl.
    Přeji hezké svátky.

    Oliva

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den,

    dnes jsem si tento Kindle objednal z Amazonu.com, jsem rád, že jsem si čtečku neobjednal z výše zmiňované stránky nebo jí podobný. Hustý článek, nikdy jsem si moc obchodní podmínky u e-shopu nečetl, a to byla si myslím chyba, i když jsem zatím nikdy neměl žádné problémy.

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, děkuji za zajímavý článek.
    Tomáš

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den,

    velmi dobrý článek. Mnoho lidí včetně mě eshopy příliš neprověřuje, ale po přečtení si budu dávat větší pozor. Čtečku jsem již před čase koupil přímo z Amazon.com a vše proběhlo maximálně v pořádku. S příplatkem za rychlejší dopravu jsem jí měl doma za 3,5 dne, což je obdivuhodná rychlost.

    Martin V.

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den,
    nesouhlasím s tím, že by byla právnická osoba důvěryhodnější než fyzická. Fyzická osoba nemůže jen tak zmizet, krom toho ručí svým majetkem. Právnická osoba vám do roka zmizí a už ji neobjevíte..
    Václav Černík

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý den,
    díky za informaci. Nakonec i na základě tohoto článku jsem si čtečku Kindle koupila přímo na amazonu, měla jsem trochu obavu, protože anglicky příliš neumím, ale postupovala jsem podle tohoto návodu, který nákup Kindle na Amazon.com popisuje a za 10 minut bylo jednoduše objednáno. Po čtyřech dnech jsem měla čtečku doma:)
    Jana K.

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den Jano K. - opravdu považujete za dobrý nápad spamovat nějaký amazon affil site v komentářích k článku o komentářovém spamu. Kam ten svět spěje ;-)

    Občas se to nemusí vyplatit...

    Jirka

    OdpovědětVymazat
  8. Zdravím, já jsem tento Váš článek četla asi před týdnem a i přesto jsem si člečku v AZ mobilu v neděli objednala. Dneska dorazila se vším příslušenstvím, které bylo k ní zdarma a pan majitel mi poslal veškeré návody v češtině a tipy na nákup knih na email. Komunikace, nákup, vyřízení.. vše proběhlo perfektně a já si nemohu stěžovat. Obchod doporučuji. S pozdravem, Lucie G.

    OdpovědětVymazat