31. srpna 2010

Svěží probuzení s novým gadgetem – SleepSense pro Windows Mobile

image Tak prázdniny pomalu skončily a je opět čas vrátit se k počítači. Ale ještě předtím jsem zaktualizoval svůj telefon o několik zajímavých aplikací, které bych rád doporučil.

Jako první shrnu zkušenosti s programem SleepSence, který mne zcela nadchnul.

Jsem člověk od přírody spavý a probouzení mi zpravidla nejde nijak báječně. Během let jsem se naučil ignorovat řadu budíků a to i velmi rafinovaných. A tak zatímco já v polospánku hladce zamačkávám již páté snooze, plně probuzená manželka (která chtěla vstávat o dvě hodiny později) jen tiše zvažuje jaká forma vraždy je pro tuto situaci nejhodnější. Nicméně poslední pokud s programem SleepSense vypadá velmi  nadějně. Pojďme se podívat jak to vlastně funguje.

 

Jak spíme?

Nejprve je záhodno pochopit jak vlastně spánek probíhá. Na internetu existuje řada informací na toto téma. Za všechny uvedu alespoň http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep. Jak je vidět tak takové spaní není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Spát dobře prostě není žádná legrace. Z hlediska dobrého probuzení je pak podstatná tato informace: člověk spí v takzvaných cyklech, kdy se postupně propadá do hlubšího a hlubšího spánku. Následně opět mentální aktivita spícího mozku stoupá až k takzvané REM fází. Toto se opakuje za noc několikrát, jak je naznačeno na níže uvedeném diagramu.

image

Osa X jsou hodiny spánku a na ose Y je vynesena aktivita mozku. Zóna beta je vědomí, alfa, Theta a Delta jsou různě hluboké fáze spánku.

A co to má co dělat s buzením?

Poměrně dost. Ukazuje se, že právě REM fáze je nejvhodnější pro probuzení. Pokud je člověk vytržen budíkem či jiným podmětem z hlubokého spánku, cítí se mizerně. Naopak fáze REM je blízká vědomí. Zdají se sny, pohybují se oči, člověk se vrtí. Je prostě jen kousek od vědomí a pokud jej něco postrčí, přejde do vědomého stavu hladce.

Problém pochopitelně je, jak poznat onu REM fázi v domácím prostředí. Ono spát s elektrodami na hlavě není žádný med. Naštěstí lze REM fázi identifikovat nejen pomocí EEG, ale i pomocí jejích druhotných projevů. A právě na tom staví řada budíků, které se snaží o příjemné buzení právě v REM fázi.

Již dříve jsem viděl řadu přístrojů tohoto typu. Před pár lety například vyšel tento pěkný článek na Technetu. Ale nechtělo se mi dávat pět tisíc za něco, kde je návratnost nejistá. Tyto budíky fungují na principu náramku, která monitoruje uživatele (tep, pohyby) a snaží se vzbudit uživatele ve fází REM spánku co nejblíže požadovanému datu vzbuzení. V praxi si tedy nastavíte třeba 7:00 jako čas, kdy chcete vstát a budík se pokusí v období 6:30-7:00 identifikovat REM fázi spánku. pokud ji najde, jemně vás vzbudí. pokud ne, začne v 7:00 pištět jako klasický neinteligentní budík.

Aplikace SleepSense

A nyní se dostávám k aplikaci SleepSense.  Jedná se o prográmek pro WindowsMobile, který vyvíjí komunita na XDA Developers. Program naleznete zde: http://www.xda-developers.com/windows-mobile/603/.

Funguje velmi jednoduše. O detekci REM fáze se pokouší analýzou otřesů postele, které detekuje akcelerometrem v telefonu. Tedy položíte telefon na postel, zapnete SleepSense a podle toho jam moc se vrtíte program odhaduje fázi spánku. pochopitelně je vhodné jej zapínat až když jdete skutečně spát. Jinak jej zbytečně zmatete ;-). Podobné programy existují i pro iPhone (http://www.mdlabs.se/sleepcycle/) a Android (http://blog.smart-alarm-clock.com/)

… a zkušenosti?

image Jsem nadšen.  Po 14dnech používání vidím razantní zlepšení buzení. Program budí zhruba v 80% případů před nastaveným časem, takže v pravděpodobné REM fázi. Buzení je velmi jemné, začíná to postupně se zesilující melodií, která vás ze spánku decentně vyprovodí do vědomí. Subjektivně se po probuzení cítím čerstvý a hned funguji, odpadá snaha “ještě si deset minut poležet” atd. Ačkoli stávám o deset či dvacet minut dříve, tak se necítím nevyspalý.

Pokud se program rozhodnete vyzkoušet, tak doporučuji:

  • Nedávat telefon na postel, ale pod prostěradlo. Jinak spadne
  • Rozhodně přepnout do módu Airplane a dát do nabíječky
  • Vypnout ostatní programy

Zcela vážně uvažuji o koupi specializovaného budíku, neboť detekce REM pomocí náramku bude spolehlivější než provizorní řešení s G-senzorem. Navíc spaní s telefonem pod prostěradlem je trochu divné. Nemáte někdo zkušenosti s konkrétním produktem?

Poznámka: Prográmek je posledních pár dnů stažen, ale linky na stažení lze případně dohledat.

Žádné komentáře:

Okomentovat