Malý důkaz, že rychleji neznamená vždy výhodně

S blížícím se jarem se na různých diskusních serverech opět šponují emoce cyklistů vůči automobilistům a naopak. Obě strany používají více či méně emotivní styl pseudoargumentace, přičemž bych řekl, že zastánci neomezené plechovkové dopravy jsou nyní z hlediska míry demagogie ve vedení. Ale hodnocení kvality jednotlivých pamfletů není předmětem tohoto článku.

Ten se bude zabývat jedním z nejběžnějších mýtů kolem rozhodování jak budu cestovat do práce. Konkrétně časové výhodnosti. Mnoho lidí jezdí a priori autem, protože  jiná forma dopravy je pro ně neúnosně drahá. To následně dokážou nějakým výpočtem typu: když pojedu autem budu doma o 20minut rychleji a protože jsem hustej manažer s fakt vysokým platem, tak těch dvacet minut znamená fakt hodně peněz.
To je sice pěkný, ale velmi omezený pohled na věc. Pokud jsem nucen cestovat, pak mne nezajímá pouze absolutní doba strávená na cestě. Zajímá mne kombinace těchto tří faktorů:
  • Absolutní doba strávená na cestě
  • Cena dopravy – ono se na to často zapomíná, ale pokud mne například cesta do práce stojí 100kč na benzínu, tak to znamená, že při platu 35tisíc hrubého budu 30minut makat abych na ni měl. Tedy neplatí jen, že čas jsou peníze, ale ono současně  i peníze jsou čas.
  • Ztracený čas na cestě – ha říkáte si. Co je to za ptákovinu? Že by nějaké magická konstanta zplozená za účelem očernění ježdění automobilem? Doufám, že ne. Jedná se prostě o ten čas, který během cesty nedokážu vyplnit ničím užitečným. Během cestování lze spoustu užitečných věcí stihnout, což znamená, že je nemusím dělat jindy a celkový volný čas se mi tak příjemně zvětší.
Pokud si zkusím skutečně zodpovědně spočítat výše uvedené, zjistíme, že rychlost auta může být jen klam.
Vezměme si konkrétně můj případ. Tedy dojíždění z Kladna do Dejvic. Nějakých 60km každý den. Mám v podstatě čtyři možnosti: auto, vlak, autobus a kolo. Jak to vypadá v jejich případě s oním ztraceným časem:


Auto – čas strávený řízením auta je ztracený ze 100%. V čase, kdy cestuji, již zpravidla ani nelze realizovat pracovní hovory. Takže během řízení se mi nepodaří udělat nic, co by mi ušetřilo nějaký čas po příjezdu domů či do práce.


Vlak – vlak mohu používat protože bydlím i pracuji do deseti minut chůze od nádraží. Vlaky jezdí načas a jsou civilizované, takže si vždy sednu a mohu si číst nebo na notebooku pracovat. Čas ve vlaku je tedy ztracený ze zhruba  25%. Ve zbytku dokážu udělat přípravu na den, pročištění emailů nebo si čtu knihu což bych dělal stejně.


Kolo – možné je to překvapivé, ale čas strávený na kole je prakticky celý strávený aktivně. Tedy beze ztráty. Snažím se udržovat si dobrou fyzickou kondici a stále mám kriticky málo času na pohyb. Jen pár týdnů v roce jsem spokojen s množstvím pohybu. Jinak mám pohybu málo, doplňuji jej o víkendech. Proto je každé hodina na kole dobrá a počítám ji do najetých kilometrů. Prozatím jsem nenarazil na strop.


Autobus – autobus vychází pro mne špatně. Jednak staví dosti daleko od práce (20min ostré chůze) a jednak bývá nacpaný. Nedá se v něm otevřít notebook, takže je to povětšinou ztracený čas.
Tato data jsou shrnuta v následující tabulce, která ukazuje, jak jednotlivé veličiny vycházejí pro můj konkrétní mix cest do práce. Doby cest jsou reálné a zahrnují typický čas dveře domu – židle v práci. Tedy včetně sprchy po cestě na kole a cesty na nádraží. Náklady na auto odpovídají 1,8kč/km, na vlak je to cena zpáteční zákaznické jízdenky a u kola je to amortizace. Za pozornost stojí doba cesty autem – v ideální stavu se jedná o 30minut na jednu jízdu. Bohužel při reálném měření mi z 30 jízd vyšel medián 112min a průměr 114min. Holt nežijeme v ideálním světě.

Doba cesty za den [min] Využitý čas  denně  [min] Ztráta za den  [min] Náklady denně Kolik dní v měsíci tak jezdím Podíl dopravy Doba strávená castováním za měsíc [hod] Čas ztracený cestováním za měsíc [hod] Náklady za měsíc
Auto
100
0
100
108,-
2
9%
3,3
3,3
216,-
Vlak
130
100
30
58,-
15
68%
32,5
7,5
870,-
Kolo
180
170
10
15,-
5
23%
15,0
0,8
75,-
Total




22

50,8
11,7
1161,-

Celkově tedy strávím cestováním 50 hodin, ale pouze 12 hodin musím někde nahradit. Zbylých 38 hodin pouze během cesty dělám něco, co bych stejně musel udělat jindy.
Pro zajímavost jsem udělal tabulku jak by to vypadalo, kdybych jezdil výlučně vlakem, autem nebo na kole. Čísla jsou pro 22dnů pracovního měsíce.

Cesta celkem [hod] Ztráta času [hod] Náklady
Jen auto
37
37
2 376 Kč
Jen vlak
48
11
1 276 Kč
Jen kolo
66
4
330 Kč

Neradostné, že? Ještě předminulý rok jsem jezdil výlučně autem. A divil jsem se, že nic nestíhám. Po přesedlání na kombinaci vlaku a kola mám najednou o 25hodin času měsíčně více – tedy celý jeden den, který jsem předtím strávil za volantem. Ten čas navíc je opravdu znát, není to jen nějaká vykonstruovaná chiméra.  A za prémie ve výši 1000kč také není k zahození, byť to není primární motivace.
Každý z dopravních prostředků má pochopitelně subjektivní pro a proti zvyšující či snižující jeho přidanou hodnotu nad rámec čisté kalkulace uspořeného času a peněz. To je ale nad rámec tohoto povídání.

Jsem si vědom, že výše uvedený příklad neplatí pro každého. Pokud povaha vašich koníčků a práce vyžaduje přítomnost na vybraném místě, pak prostě oceníte jen a pouze rychlost. Manuálně pracující člověk, jehož jedinou vášní je hra na harfu se prostě ve vlaku bude zoufale nudit. Stejně tak mám velkou výhodu v tom, že cesta na kole je z Kladna příjemná. Nevede moc po silnicích a lze ji považovat za regulérní trénink. Každopádně však doporučuji každému malé zamyšlení, zda není rychlost jeho dopravy jen zdánlivá a zda neposuzuje špatné parametry.

Komentáře

  1. 60 km jedním směrem za 1,5 hodiny? Tak to šlapete jako o závod nebo jedete po dálnici :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Do ceny za jazdu bajkom zarátaj aj neskutočné množstvo jedla čo poješ keď budeš takto chodiť pravidelne. Poznám to. V konečnom dôsledku jedine jazda bajkom do práce dáva práci aký taký zmysel.

    OdpovědětVymazat
  3. Anonymní: ne, pocitam 180minut, tedy tri hodiny. Jedu na biku prumerem lehce pres dvacet. Zbytek je sprcha.

    Deep: v lete jezdim 2-3x tydne. Nejake vyrazne vetsi mnozstvi jidla nepozoruji.

    OdpovědětVymazat
  4. Já jezdím přes Prahu (Smíchov-Hloubětín, 15km) a vidím to velmi podobně: Čas MHD (vč. přípoje tramvají na metro a docházky od stanice) 50min. s nevalným, ale možným využitím času na četbu, na kole obvykle také 50min. s hezkou projížďkou podél Vltavy a zelení na Rokytce, autem při těch zácpách hodina nevyužitelného času, navíc značná nespolehlivost dojezdu na konkrétní čas. A náklady u auta by byly zde rozhodně víc než 1,80Kč (spotřeba ve městě a dnešní ceny benzínu mi dávají nejméně 2,60 - navíc nutno počítat nemalou amortizaci), náklady na MHD nepočítám, neb mám stejně roční předplatné kvůli pohyblivosti v centru (z toho ostatně vychází jen cca. 16Kč na prac. den). Mimo tak jedné nutné autojízdy měsíčně (velký náklad, přesun vozu jako takového apod.) tedy volím podle počasí, sezóny a lenosti MHD či kolo. Jinak ale pokud jde o tu "spotřebu" kola v potravinách a nápojích, počítal jsem to několikrát u delších souvislých jízd (výletů), a vycházel mi kilometr prakticky nastejno s autem - to je ale spíš součást té sportovní stránky věci, a u téhle krátké trasy to ani tolik znát není, nepočítal bych to.

    Hezký článek, souhlas.

    OdpovědětVymazat
  5. Auto mám služební, takže skutečně platím jen ten benzín. Proto jsem byl ve výpočtu benevolentní. Zajímá mne spíše ten volný čas, než náklady.

    OdpovědětVymazat
  6. No povídání je to hezký, ale v tý tabulce máte docela zásadní chybu-všechny výpočty kalkulujete jen na jednu cestu. Leda byste měl v práci jednosměrný teleport :o))
    Na kole jezdím do práce taky, ale mám to podstatně blíž. Max. 40 min jedna cesta. Představa, že trávím denně v sedle 6h, je sice lákavá, ale ikdyž by to byl jak píšete 100% využitý čas, těch zbývajících 18 by mi asi na vše ostatní asi netačilo... Myslím ale že by byla docela výhodná kombinace kolo-vlak-kolo, i v případě, že by to měl člověk na nádraží dál, než 10min chůze. Jen by to při současném tarifu ČD asi trochu lezlo do peněz. Fakt nevím, proč je cena transportu kola na kratší vzdálenost leckdy vyšší, než jízdendka za osobu, když si navíc ta osoba do toho panťáku to kolo naloží a vyloží sama... Možná by se mohly ČD inspirovat u Dopravního podniku hl.m.

    OdpovědětVymazat
  7. Anonymní: možná jsem něco přehlédl, ale počítám cestu tam a zpět. Na kole tam je to asi 1hod 15min (75min) zpet je to 1hod 30min (90min) + 15min sprcha. Celkem tri hodiny jizdy denne. Rozdil v jizde je zpusoben tim, ze Kladno je do kopce.

    Jinak kombinaci kolo - vlak obcas pouzvam.

    technická poznámka: pokud v komentáři zvolíte "Komentovat jako název/url" můžete přidat libovolný nick.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat