Postřehy z jednoho COVID-19 promoření

Téma COVID je v našem životě už tak všudypřítomné, že máme tendenci jej vytěsňovat. Alespoň já ji měl až do okamžiku, než jsem se nakazil. Abych vás zbytečně nestrašil - není mi nic vážného, ale ten příběh je dle mého docela zajímavý a tak se o něj podělím.


Potřebovali jsme na horské chatě složit uhlí a celkově udělat přípravu na zimu. Lze namítnout, že jet někam ve skupině, když kolem řádí druhá vlna a v médiích hřímá zdivočelý hygienik, je blbost. 

Ale ta práce se udělat musí a největší dostupná mechanice na chatě jsou kolečka a kladka. Takže chtě nechtě potřebujete docela dost lidí. A tak jsme vyrazili o prodlouženém víkendu 26.9. - 28.9. v počtu 22 lidí na brigádu.

I přes lehce nepříznivé počasí nám práce šla od ruky a večer jsme trávili družnou zábavou, jak už to tak bývá. O riziku COVIDu jsme věděli. Někdo byl opatrnější a spal raději mimo pokoje, někdo to okázale ignoroval, atd. Byli mezi námi i dva, kteří nemoc prodělali před měsícem. Snažili jsme co to šlo, abychom myli nádobí hned atd., ale žádná pořádná opatření nebyla.

To jsme ovšem nevěděli, že mezi námi byl někdo pozitivní a to pořádně. V pondělí jsme dojeli domů a během středy a čtvrtka se drtivé většině z nás začaly projevovat příznaky: horečka, slabost, ztráta čichu atd.

A tak jsem začal sledovat v reálném čase jak probíhá proces testů a trasování.

PCR Test

Moje příznaky začaly v úterý odpoledne.  Spát jsem šel se horečkou a kašlem. Ráno mi nebylo lépe. A současně začaly přicházet podobné zprávy od kamarádů. Chtěl jsem vědět na čem jsem. Nažhavil jsem internet a dle nalezených instrukcí jsem telefonicky kontaktoval obvodního lékaře. Ten mi po krátkém povídání vystavil žádanku na PCR test. Ta bohužel systémem  probublávala nějak pomalu, takže jsem se na test dostal až ve středu pozdě večer. Výsledek dorazil formou SMS za zhruba 24hodin ve čtvrtek večer.

U kolegů z nakažené skupiny to bylo kus od kusu. Někteří doktoři je odmítali na test poslat, někteří poslali. Někteří až na poněkolikáté. K dnešnímu dni (sobota) z těch 20 nakažených šlo na testy 5 lidí a výsledky aktuálně tři máme tři. Přitom příznaky byly zřejmé a navíc bylo od mého pozitivního testu jasné, o co jde. I přes to stále někteří nemají objednání na test a to jsme týden od nákazy a 3-4dny od vypuknutí příznaků.

Trasování KHS

V SMS stojí, že mám vyčkat kontaktu KHS. To trvalo dalších 48 hodin do soboty. Hovor samotný byl velmi profesionální, uvedl jsem další nakažené a paní mne instruovala co a jak. Nicméně byla s toho celého zjevně dost unavená. A bude hůř.

Co je na tom  zajímavé. To časování. Nakazil jsem se řekněme v sobotu či neděli. Tento čas nazveme T+0. A jak to dále běželo.
  • T+3 dny příznaky
  • T+4 dny test
  • T+5 dnů pozitivní výsledek - toto je důležité, protože tehdy jsem se objevil ve zveřejňovaných číslech.
  • T+7 dnů trasování KHS a získání kódu pro aplikaci eRouska, předání kontaktů. V tento okamžik se lidem, kteří se se mnou potkali objevilo v jejich aplikacích varování.
Tato posloupnost je nejrychlejší ze skupiny. Většina z těch 20 lidí ještě nemá ani test, KHS je tam pošle pravděpodobně na základě mého trasování až příští týden. 

Trocha grafů

Na základě debat s členy brigády jsem sestavil následující graf. Mapuje situaci v kritickém týdnu po dnech až do soboty. Tedy týden od pravděpodobného začátku přenosu.
  • [modrá] Kolik z nás se nakazilo (zde odhaduji sobotu neděli)
  • [červená] Kolik k danému dni mělo jasné příznaky
  • [žlutá] Kolik se dostalo na test
  • [zelená] Kolik zná výsledek testu - a jsou tedy v oficiálních statistikách.
  • [oranžová] Kolik bylo trasováno


Pochopitelně číslo 20 nakažených není konečné - mezi nakažením a příznaky tito lidé nakazili další. Rodinu po návratu, kolegy v práci, atd. Takže ta modrá a se zpožděním i červená křivka dále vesele roste. To ale nyní neřeším. Soustřeďuji se jen na to za jak dlouho systém KHS zaznamená tuto konkrétní omezenou skupinu.

Pokud se na ty grafy podíváme, tak je pěkně vidět jak nesmyslná je mediální honba za číslem "počet pozitivních testů". V novinách se sleduje ta zelená křivka, ale objektivní skutečností je ona modrá nebo červená. 

Například tento typický titulek z iDNES.cz je nesmysl.



Číslo 3793 nejsou nakažení v pátek, jak titulek naznačuje. 

Ve skutečnosti jsou to pozitivní testy části lidí co se nakazili tak někdy před týdnem a nějak se dostali se na testy. Chybovost a časová prodleva je tak velká, že sledování tohoto čísla z hlediska běžného člověka nemá valný smysl. Skutečně nakažených je násobně více. Ti co nemají příznaky. Ti co je mají ale teprve čekají a test. Ti mají příznaky a nechtějí se nechat trasovat. Atd. Vypovídací hodnotu má možná jen trend, pokud nedochází ke změnám metodiky.

V našem případě máme 20 nakažených ve skupině + cca. dalších dvacet kolem. A v číslech hygieny svítíme tři. Tedy desetkrát méně. Nechci z toho dělat nějaký závěr - byla to specifická situace, ale pro ilustraci to snad postačí.

Lessons learned

Zaprvé - COVID je skutečně infekční jak svině. Běžná chřipka by takto nefungovala. Lehli opravdu skoro všichni včetně dětí. Jediní bez problému jsou ti dva, kteří nemoc prodělali před měsícem. Takže opravdu není dobrý nápad někam zavřít skupinu a po večerech kalit. Zatímco při náhodném setkání je šance na nakažení malá, tohle je jistota.

Pokud chcete být testovaní je nutné být trochu asertivní, nenechat se odradit, prostě trvat na svém. Systém posílání na testy funguje značně nepredikovatelně, člověk od člověka jinak.

Dalším poučením je, že ta nemoc je docela otravná. V mém případě stále trvá a není to nic příjemného. Slabost, citlost kůže ztráta čichu, spím denně 12-14 hodin. Nejhorší je, že se to zlepší a pak zase zhorší, nemá to nějaký jasné průběh jako klasická chřipka. Tedy postupné zhoršování, pak vrchol a zlepšování.

A to mám zjevně jeden z těch lehčích průběhů.

Co je asi nejděsivější je jak zoufale pomalý je celý ten proces trasování. Pokud dokážeme nakaženého detekovat s takovýmto zpožděním, pak si nedokáži představit jak se dá s epidemií vyhrát. Tedy bez masivních lockdownů a dalších opatření. 

Humorná vložka - volby

Pochopitelně jsme chtěli s manželkou volit. Nicméně drive-in volby byly pouze ve středu. Nevím proč, ale je to tak. Leč ve středu jsem ještě nevěděl na 100%, že jsem pozitivní.

Když mi SMS přišla - čtvrtek asi 18:00 jsem se začal zajímat a zjistil jsem, že se musím do čtvrtka nahlásit na seznam lidí, kam přijde urna. Výtečně. Naštěstí ten limit byl do 20:00. S trochou problémů jsem našel kýžené telefonní číslo na krajský úřad a skutečně tam seděla paní, která mne a manželku zapsala na seznam. 

Byla ochotná, ale zjevně z celé situace rozmrzelá:
Ona: "A máte nějaké potvrzení?"
Já: "Ne, jenom SMS z laborky."
Ona: "Aha, no a tak to má každý. Všechno se dneska domlouvá jenom po telefonu,... ale já vám věřím a zapíšu vás".

A tak k nám v den voleb slavně přijela dokonale chráněná mobilní komise. Vypadalo to lehce bizarně.



Co je smutné - lidé, kteří se o pozitivitě dozvěděli až v pátek se už nahlásit nemohli. Takže si mohli vybrat - nejít k volbám a nebo riskovat návštěvu klasické volební místnosti. A tím porušit karanténu a ohrozit lidi kolem.

Update k 8.10.2020 (T+11dnů)

Včera večer nastal ten slavný den, kdy i poslední ze sledované skupinky obdržel informaci o výsledku testu (pozitivní). Od okamžiku nakažení tedy uběhlo cca. 10dnů a to jej ještě nekontaktovala hygiena. Dovolím si zdůraznit, že jsme vzorově spolupracovali a již při prvním hovoru s KHS jsem paní poslal emailem předem připravený seznam všech (vzhledem k příznakům nemělo smysl cokoliv zatajovat, všichni chtěli na testy a vědět na čem jsou).

Z těch 20 testů:
  • 18 pozitivní a mající různě intenzivní příznaky
  • 1 pozitivní zcela bez příznaků (14let)
  • 1 negativní - nicméne ten člověk měl relativně rychle příznaky (horečka, ztráta čichu, kašel) a po třech dnech zmizely. Na test šel až velmi pozdě, takže je validní hypotéza, že tím prošel rychle a test jej detekoval už zdravého.
Z pohledu časového průběhu to vypadá přibližně takto. Jelikož jsem počty rekonstruoval z různých telefonátů a SMS, mohou tam být malé nepřesnosti.


Jak je vidět, tak jakmile se člověk dostane na testování, pak to celkem jede. Výsledek většinou do 24hodin. Kontakt KHS zpravidla druhý den po testu. 

Problém je čas, než se pozitivní a příznakový člověk dostane na test. Nekonzistentní reakce praktických lékařů a následná pomalá reakce KHS způsobuje ty rozsáhlé několika denní mezery.

Zajímavý je i naprosto různý průběh nemocí. Někdo měl dva dny vysokou horečku a konec, někdo naopak má už desátý den mírně zvýšenou teplotu. Větsina ztratila čich, ale někomu se vrací. Většina hlásí únavu. A skoro všichni hlásí vlny - zlepšení a pak po pár dnech zase problém. Tohle je vlastně na  tom to nejhorší, člověk neví na čem je. Běžná chřipka má nástup, pak nějaký vrchol a ústup. Takže člověk ví, že je z nejhoršího venku. V případě COVIDu to netušíte a to je velmi nepříjemné. Reálně z těch dvaceti je vyléčených jeden či dva. Zbytek stále má nějaké příznaky.

A pochopitelně počet nakaženýchneskončil na dvaceti. Z kusých informací mohu odhadnout, že z tohoto zdroje je v současné době nakažených minimálně 30-40 dalších lidí o kterých tak nějak rušíme, že je nakazil někdo ze skupinky. Reálně tedy mnohem více.

PS: druhé kolo senátních voleb jsem zvládl pomocí drive-in stanoviště a tím jsem mobilnímu volebnímu týmu ušetřil čas.

Komentáře

  1. Napisu moji zkusenost. Tydeni panska jizda, 8 lidi ve VW transporter, vsichni bud pozitivni nebo priznakove negativni a jeden kus bezpriznakovy pozitivni. S nejvetsi pravdepodobnosti to jeden z nas dotahl a pak uz se to samo vesele rozsirilo. Vetsina nemocna az po navratu (jedno az dvoudenni zimnice, unava, skrabani v krku, slabsi teplota). Otestovani vsichni za vlastni penize (povinost po navratu z ciziny), nektery pak testovani podruhe zcela bez problemu pres doktora ci hygienu. Deti, manzelky take testovany (celkem asi dve zensky a tri deti), nikdo nic nechytl...ve finale bych byl radsi, kdyby manzelka i dcera chytly tuhle slabsi verzi Covidu od mne, nezli cekat na to, co prinese nekdy uprostred zimy ci zacatkem jara dite ze skoly. Ja jsem porad rikal, kdyz chytnout Covid, tak do konce zari kvuli silnejsi imunite a posledni tyden v zari jsem to ve finale stihnul :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pri resersich jsem narazil na zajimavou korelaci. Diky sikmemu dopadu slunecnich paprsku skrz atmosferu se vyrazne zkracuje cas, kdy sem dopada dostatecne mnozstvi UV-B zareni, ktere umoznuje tvorbu vitaminu D v kuzi. Co jsem cetl, tak vitamin D ma nejakou docela silnou regulacni schopnost zbrzdit prebujelou imunitni reakci, cili ma vliv na silu prubehu nemoci. Vitamin C obecne posiluje imunitu. V lete, kdy je teplo vice vetrame, a tim snizujeme virovou naloz.
      Otazka tedy je, jestli misto toho, aby se clovek snazil to "nejak chytnout v teto dobe" nebylo lepsi, proste si doplnit hladinu vitaminu D na normalni uroven (protoze vsichni uz ji mame snizenou jak nejsme cely den venku), prubezne doplnovat vitamin C a preventivne nevetrat?
      U chyceni od clena rodiny pozor, kdyz budete mit spolu prilis mnoho kontaktu, resp. budete treba bezpriznakovy, tak tou masivni virovou nalozi prave muzete cleny domacnosti dostat do tezkeho prubehu. Prave tim, ze jejich pocatecni davka je velka. Tento pripad se stal znamemu ve firme.

      Vymazat
  2. Souhlas. I já jsem vlastně rád, že to máme za sebou na zimu budeme mít protilátky.

    Jinak co jsme nastudoval, tak se nejedná o slabší/silnější verzi. Je to nějaká kombinace intenzity virové dávky a imunity. Když je dávka malá, tak se virus postupně množí a tělo si buduje postupně imunitu a udrží jej na uzdě. Takže je to lehčí průběh.

    OdpovědětVymazat
  3. Také si myslím, že je to o imunitě člověka v danou chvíli a schytané dávce.....no tomuto hnusu zřejmě konec nebude nikdy 🙈

    OdpovědětVymazat
  4. No snad se timto virem opravdu nemůžete nakazit vícekrát, protože chřipku někteří lidé mají několikrát do roka...

    OdpovědětVymazat
  5. Cituji:
    T+7 dnů trasování KHS a získání kódu pro aplikaci eRouska, předání kontaktů. V tento okamžik se lidem, kteří se se mnou potkali objevilo v jejich aplikacích varování.

    Nemáte tušení, kteří uživatelé eroušky obdrželi info, že se s Vámi setkali? Měli by to být ti, kteří měli mobil-mobil ve vzdálenosti menší 2m po dobu 15 minut. V jakém časovém okně by měli být v kontaktu? V době předání mají zaznamenány ve svých mobilech kontakty T+-7 dnů. Nedostali avízo i ti, kteří byli v kontaktu před infikováním?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dle toho co o eroušcě vím by avízo měli dostat Ti, kteří se mnou byli v kontaktu týden před testem. Kontaktem se myslí, že na si televony vzájemně přes bluetooth vidí svoje identifikátory po dosti dlouho dobu (15minut jsem někde četl) a signál je dostatečně silný. Aplikace je navržena jako opravdu anonymní, takže nemám šanci nijak zjistit koho to varovalo.

      Já jsem už celý týden předtím dělal na homeoffice, takže o nikom konkrétním komu by to v den mého zadání nevím. Ale lidi jsem potkával, takže někoho to varovat mohlo.

      Vymazat

Okomentovat